Millon Air Reference II
Klank:
Als binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black: een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te komen op een meter van de achter- en dezelfde afstand van de zijkant. Het laagaandeel is naar smaak in te vullen door naar voren en naar achteren te schuiven. Bij de kast worden geen spikes of dempers geleverd. Met een 2 x 100 Watt transistor versterker geen enkel probleem. Maar een twee maal 24 watt buizentrap voldeed ook prima. Ook bij andere soorten muziek blijft de Millon altijd rustig en neutraal en laat het geluid niet door elkaar lopen. Dit is een allround speaker die geen echte voorkeur heeft. Tel daarbij op de aandacht die is besteed aan de vormgeving en de materiaalkeuze dan hebben we hier te maken met een goed doordacht product waarbij design en muzikaliteit hoog scoort. Een prima combinatie: prachtig om te zien en onzichtbaar bij de weergave.
Millon vs HØrning
—Techniek Hifi Video Test Jo Mullers—
In deze test gaat HVT wat dieper in op de betere speakers in de hogere prijsklasse. Iedereen die vorig jaar is ingestapt in het fenomeen aandelen en weer netjes op tijd is uitgestapt kan een vermogen van deze grootte hebben overgehouden. Er zijn legio goede en slechte smoezen te verzinnen voor dat ene: lekker genieten van muziek.
Daarom als extra service van HVT een stukje handleiding bij de aankoop van al dat moois.
Algemene achtergronden
Uit een enquête die HVT een aantal jaren geleden onder haar abonnees hield is gebleken dat lezers hun luidsprekers bijzonder lang koesteren. Percentueel gezien langer dan de andere componenten. Ook is het een gegeven dat luidsprekers wat betreft aandeel binnen het totaal van de installatie, onder de maat scoren. Een sluitpost is een groot woord. maar soms komt het hier toch op neer. Mensen hebben schijnbaar de neiging om meer en makkelijker geld uit te geven aan elektronica dan aan weergevers. Op zich is dit jammer en ook een beetje vreemd. Want hier valt, mits men aan de zich aan de regels houdt. erg veel winst te behalen.
Leuk zult u zeggen. Er zijn honderden merken weergevers op de markt die daarnaast nog zijn gebouwd rond een fiks aantal principes die de gemiddelde koper maar allemaal moet snappen. Een greep uit deze principes: gesloten of open kast. aperiodisch gedempte kast, elektrostaten en magnetostaten. De een zweert bij een mini-monitor en de ander zet een complete telefooncel in stereo neer in zijn woonkamer. Wat dacht u van hoornsystemen, air motion transformers, bandtweeters… Hallo bent u daar nog?
En alsof dat allemaal nog niet genoeg is zijn er nog tientallen materiaalsoorten voor de toegepaste membranen die, om de verwarring nog groter te maken, bijna eensoort dagwaarde kennen. Metalen conussen stonden een aantal jaren geleden voor een dito sound: ook metaal dus.
Tegenwoordig is het gebruik van metaal in de conus een uitgerijpt concept en komen ze voor in de meest gerespecteerde systemen. Kortom legio redenen om in deze chaos klaarheid te scheppen. ln dit nummer gaan we dieper in op twee groepen: in de eerste plaats natuurlijk de speaker volgens het basreflexprincipe die het grootste deel van de markt in beslag neemt. Daarnaast een representant van een type dat in de jaren tachtig vooral is groot geworden door Paul Klipsch, de hoorn luidspreker. Vooral in deze prijsklasse zijn de gebruikte onderdelen en materialen van wezenlijk belang daar de luidspreker op dit niveau genadeloos kan laten horen wat er mis is.
M I L L O N
Als dat geen klinkende naam is. Dit is een representant van het basreflexprincipe en stamt uit ons eigen landje.Het ontwerp is van de hand van F.D. Straatsma uit Alkmaar en is de topper van zijn lijn. Verder is het een goed voorbeeld van een basreflexspeaker. Bovendien is het ook nog eens een beauty om te zien dus iets Wal je graag in je woonkamer neerzet.
A c h t e r g r o n d
Zoals al gezegd is dit een luidspreker van het type basreflex. Wat houdt dit nu in? Op zich is het vrij eenvoudig: een kast waar een rond gat is in geboord met drie voordelen, een hoger rendement, een verder doorlopende basweergave en een hogere geluidsopbrengst. Verder doorlopen in het laag betekent ook dat met een kleinere kast kan worden volstaan (hoe groter de kast hoe meer laag).
Op zich lijkt het alsof dit alleen maar voordelen zijn en dat is in grote lijnen ook zo. Een nadeel kan zijn dat de berekeningen zeer precies moeten zijn en dat de kast goed moet worden geplaatst. Wat gebeurt er namelijk? Dat eerder genoemde gat bevindt zich vaak aan de achterkant waardoor de luidspreker gebundelde energie gaat afstralen naar de achterwand. Een opstelling te dicht bij de muur resulteert dan ook in een sterke verdubbeling van het laag met een troebel beeld als gevolg. Een basreflex mag om deze reden niet te dicht tegen een achterwand staan; een vrije opstelling. Een ander nadeel is dat de pijp wel eens hoorbaar is. Een aantal fabrikanten leveren dan een soort diffuser mee die erin past om deze geluiden te
dempen. Maar dan verander je ook de poort afstemming zelf. Experimenteren met een oude sok in de pijp leert een hoop. De meeste basreflexspeakers zijn vanwege hun hoger rendement makkelijker aan te sturen.
Millon Air Reference 2
Nu de speaker waar het in deze test om draait: de Millon. Voor het ontwerp tekent F. D. Straatsma. Iemand van het type bevlogen, ontevreden en eigenwijs. Op zijn vijlftiende kocht Frits van al zijn spaarcentjes een hifi- setje met een paar kleine speakertjes. Hij sloot dit aan en was erg blij en erg tevreden. Dit heerlijke gevoel duurde drie volle dagen tot het moment waarop hij de veel oudere maar grotere speaker van zijn vader er op aansloot! Menigeen zou het hier bij laten maar Frits niet. Hij ging aan de slag en creëerde zijn eigen muziekwereld: in veertien jaar een complete lijn van luidsprekers met de Air Reference 2 als topmodel. De lijn wordt gekenmerkt door een hoog designgehalte. Bijna alle vertegenwoordigers uit de Millon lijn zijn afgewerkt in een pianozwarte spuitlak en strak en slank vormgegeven. Hoe zit de Air Reference in elkaar?
Het is een drieweg systeem met voor het hoog een Vifa dome en voor het midden een Focal met kevlar-conus. die bekend staat om zijn stijfheid en lage kleuring. Voor het laag treffen we ook een Vifa aan verdeeld over twee kleine units. Dit is een techniek die we vaker tegenkomen: twee kleine units met hetzelfde oppervlakte als een grote unit.Voordelen: ze zijn makkelijker te controleren dan één grote en breken ook minder snel op vanwege hun grotere stijfheid. De toegepaste membranen zijn licht en makkelijk en snel in beweging te zetten. Verder kunnen ze een lange slag maken. Voor dc filtering zijn hoogwaardige componenten gebruikt. De kast zelf is vanwege zijn relatief geringe afmetingen al zeer stijf te noemen. Er is gekozen voor de meest resonantievrije vorm van MDF en de bekabeling is van OFC-koper. Bi-wiren is mogelijk. Het ‘air flow’ systeem slaat op het feit dat de behuizingen achter de units opengewerkt zijn. waardoor het geluidsbeeld aan openheid wint.
Theoretisch hebben we hier te maken met een speaker die goed en doordacht in elkaar zit.
In de praktijk —–Systeem: 3-weg bas-reflex
Frequentiebereik 20 Hz – 30 kHz
Efficientie 90 dB
lmpedantie 4 Ohm
Overname frequentie 400 Hz en 4 kHz
Belastbaarheid 200 Watt continue
Afmetingen hxbxd 106x20x31 cm
Fabrikant Millon (072 ) 515 6166—-
Als binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black: een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te komen op een meter van de achter- en dezelfde afstand van de zijkant. Het laagaandeel is naar smaak in te vullen door naar voren en naar achteren te schuiven. Bij de kast worden geen spikes of dempers geleverd. Met een 2 x 100 Watt transistor versterker geen enkel probleem. Maar een twee maal 24 watt buizentrap voldeed ook prima. Ook bij andere soorten muziek blijft de Millon altijd rustig en neutraal en laat het geluid niet door elkaar lopen. Dit is een allround speaker die geen echte voorkeur heeft. Tel daarbij op de aandacht die is besteed aan de vormgeving en de materiaalkeuze dan hebben we hier te maken met een goed doordacht product waarbij design en muzikaliteit hoog scoort. Een prima combinatie: prachtig om te zien en onzichtbaar bij de weergave.
HØRNING
A c h t e r g r o n d
Uit Denemarken komt deze tweede exponent van ontwerpprincipes: de hoorn- Een niet meer zo frequent voorkomend systeem. Toch is Hørning een specialist op dit terrein en kent ook een zeer brede lijn van producten die alle met dezelfde units van Lowther in combinatie met een Tesla Lotus Sigma tweeter werken. Bij een hoorn valt onmiddelijk het enorm hoge rendement op. Een paar watt is vaak al genoeg om zo’n systeem aan te sturen. Dit valt samen met mijn persoonlijke voorkeur: de buizentriodes van het type 300 B. Deze kunnen fabelachtig combineren met hoogrendements systemen. Maar een hoorn heeft ook een aantal nadelen. Vaak wordt de muzikale voorstelling als het ware opgeblazen c.q. te groot afgebeeld. Voor Public Address-werk is dat geen probleem, omdat ze in grote zalen breed moeten spreiden- Bij huiskamerweergave is dat knap lastíg. Verder is het moeilijk om een goede hoorn te construeren, vooral als het om een meerwegsysteem gaat. Een beetje hoom voor het laag zou dan. vanwege de enorme afmetingen,van de vloer af moeten. wat in de luistersituatie moeilijk te realiseren is.
In de kast bevindt zich de hoorn. Aan de buitenkant is daar niets van te zien. Het gaat hier inderdaad om een zogenaamde gevouwen hoorn. In tegenstelling tot eerdere uitvoeringen betreft het een tweewegsysteem Een lowtherunit neemt het mid/laag tot 5000 Hz: voor zijn rekening en een High Power Lotus Sigma super tweeter (what’s in a name) de rest. Op zich een heel slimme oplossing daar men nu minder rekening hoeft te houden niet het op elkaar afstemmen van laag en mid draagt. Veel dynamiek ( rendement) weinig vervorming (minimale opbouw) en een muzikale sound triodevemerking mogelijk).
Hoogte 2.25 m.
Gewicht 30 kg
Importeur: Audio Cleeelce (010) 465 4833
In de praktijk:
In mijn luisterruimte werd de Hørning aangesloten op een keur van electronica. Maar de eerste keus was natuurlijk een tweemaal zeven watt eindverterker van het type 300B te weten de Audion Silver Niút. Voor de trouwe lezer van HVT een bekende en graag geziene gast bij onze testen..
Een rendement van 96 dB is niet iets om de spot :nee te drijven. Wat eerste indrukken: om tot een hoogrendement te komen gebruikt Hørning meer sterke magneten: anders gezegd de motoren van de speaker. Met een waarde van 2.2 tesla is dat voor een tweeter pittig te noemen. Ook de laagunit heeft een sterke magneet. Een ander onderdeel waar over nagedacht is vormt het cross-over. Hier gaat men van het absolute minimum uit: wat er niet is kan ook geen schade berokkenen. Het laag loopt heel geleidelijk.. Kort samengevat is dit zeker een systeem waar over is nagedacht en dat ook een aantal beloften in zich draagt.
Een ruim beeld met veel diepte en breedte. De laagweergave is bij ruim een meter uit de muur aan de magere kant dus schuiven we de speaker de hoeken in. Wat dan gebeurt is een heel ander verhaal. Het laag is er plotseling volop aanwezig en zeer temperamentvol. Een prima nummer hiervoor is van de Eagles ‘Hotel California’. Een diepe. Volle bas in de vorm van een volledige bodymassage houdt je in de ban: this is different cook! Na een poosje ga ik toch de wat verfijndere hoogweergave van bij de meer vrije opstelling missen. Als de speaker 10 cm (echt waar. Geen drukfout) naar voren gaat. schuift alles meer in balans. De opstelling is bij deze speakers dan ook kritisch te noemen. Mensen die een hoorn overwegen moeten zich afvragen of ze daar de ruimte voor hebben. Voldoet men aan deze voorwaarden dan heeft men een geweldig systeem met een enorme en enthousiaste drive gekoppeld aan een fikse stage die het muziek luisteren heel prettig maakt
C o n c l u s i e
Beide svstemen hebben zo hun pro’s en contra’s en karaktertje Het hoornsysteem is wat gevoeliger wat betreft plaatsing, het moet immers de hoek in. Aandrijving is geen enkel probleem en de bezitter mag shoppen in het snoepwinkeltje van de hifi de kleine triodeversterkers.
Een basreflex, en zeker de hier besproken Millon, is wat minder problematisch wat betreft opstelling en geeft een schoner geluid, maar vraagt iets meer vermogen. Voor beide typen geldt: In de winkel solo beluisteren in de voor hen geldende correcte opstelling en het liefst op eigen apparatuur.
Prijs 3.500 € set
Millon Air Reference II
Klank:
Als binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black: een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te komen op een meter van de achter- en dezelfde afstand van de zijkant. Het laagaandeel is naar smaak in te vullen door naar voren en naar achteren te schuiven.
Avalon Sentinel II luidsprekers
Vanaf het begin van het eerste liedje van The French Triangle Test CD, creëerde de Sentinel II een wijd en diep geluid. Het geluid van elk afzonderlijk muziekinstrument scheen groot en vol. Ik was heel erg tevreden met de kwaliteit van de muziek. De saxofoon was warm en magnetisch en de blaasgeluiden droegen de kwaliteit van een grote hoeveelheid lucht die uit de bel van een sax werd geblazen.
Sonus Faber Guarneri memento
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat met langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete versterker nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
B&W 804 Diamond
B&W 804 Diamond vs. B&W 803D.
Ik heb de kans gehad om de "oude" 803D naast de 804 Diamond te zetten en ze te vergelijken. Ik was erg verrast. De 803D won zeker weten op het gebied van "grootheid van geluid" gezien zijn grotere kast. Maar, het kon (totaal) niet op tegen het "begrip" van het geluid dat uit de 804 Diamond kwam. De 803D klonk eigenlijk een beetje ingesloten en gedempt.
De gedetailleerde en ongekleurde midrange reproductie van de Aurum Cantus V2M zette me aan om te gaan graven voor mijn collectie van goed opgenomen vocale uitvoeringen. Bij "Round Midnight", van Ella Fitzgerald's Clap Hands, Here Comes Charlie! was elke zijdeachtige, wulpse stembuiging van Fitzgerald zo fascinerend dat ik op mijn notitieblok krabbelde: "Ze praat tegen me. Ze zingt tegen me..
Pure 'full range' elektrostatische luidsprekers
Het nieuwe Audiostatic DCA (Direct Coupled Archive) luidspreker systeem is een combinatie van twee, vier, of zes pure 'full range' elektrostatische dipool luidsprekers. Die, afhankelijk van het aantal luidsprekers, de DCA2, DCA4, of DCA6 heten.
Ik verwachtte een lange periode waarin ik de Maestro's moest laten 'inspelen', een zogenaamde break-in period, na mijn ervaring met de Electra 1007 Be boekenkast luidsprekers, maar hun balans veranderde zeer weinig na de eerste dag van gebruik. Ik vond het geluid van de Focal 1007 Be briljant; en in contrast was de Maestro Utopia eigenlijk een beetje mild, zelfs beschaafd
De Egea 3 is een drie weg ontwerp: twee 170-millimeter bas drivers met 125-millimeter diameter Duocell cones die geladen zijn met een 'downward-firing' port dat uitkomt tussen de basis en de plint.
Rond 1.1 kHz kruist dit over naar één van Cabasse's speciale co-axial drive units, die een ringvormige membraam heeft en om een kleine hoorngeladen dome tweeter zit.
De AMT tweeter van de B25 produceerde de treble en hogere midrange zonder moeite en met een gebrek aan oneffenheid. De vibe begeleiding in "The Mooche"van Rendezvous: Jerome Harris Quintet Plays Jazz glinsterde met cascades van duidelijk gedefinieerde harmonieen, terwijl de trompet en trombone solo's prachtig geluid leverden. Ik hield vooral van de subtiele harmonische boventonen in "Unspoken Words" in Joe Beck's The Journey en het angstaanjagende en transparante klokkengelui dat H. Owen Reed's La Fiesta Mexicana van Howard Dunn
De meeste audioliefhebbers associëren Italiaanse luidsprekers met een warm, romantisch geluid. Hun aantrekkingskracht tot deze luidsprekers heeft meer te maken met hun hart dan hun hoofd. Maar niets van de timbre balans tot het algemene geluid van de Sovran zette mij tot zwijmelen
Het Genesis™ 1.2 luidspreker systeem is de nieuwste iteratie van het leidende luidspreker systeem van Genesis. Gecreëerd door de muziekliefhebber die geen compromissen accepteert in de reproductie van een muzikaal evenement, is de Genesis 1.2 het hoogtepunt van een 30-jaar oud nalatenschap van 'reference level line-source dipole' luidspreker systemen die hun oorsprong vinden in de Genesis I in 1993, en zelfs verder terug tot in de IRS™ in 1977.
JBL Synthesis 1400 Array BG
De 14" woofers produceerden een overtuigende volle klank met het orgel, zoals te horen is op in begin van Strauss's Also sprach Zarathustra, uitgevoerd door Erick Kunzel en de Cincinnati Pips op Time Warp (CD, Telarc CD-80106), en speelde de pijporgel's aanhoudende lage C (32Hz) dat James Busby's optreden van Howells' Master Tallis' Testament van Pipes Rhode Island (CD, Riage 101) afsluit. Beide selecties lieten de lucht in mijn kamer trillen en de losse radiator panelen rammelen.
Het is niet vaak dat we het woord 'polyhedron' tegenkomen, of het nou te maken heeft met hi-fi of niet. Echter, bekijk Diapason's verkoopbrochure en daar staat het, samengaand met uitdrukkingen als 'staven van massief walnoot', gebruikt om de constructie van de kast aan te duiden, en 'direct drive' technologie - refererend naar het ontbreken van een elektrische crossover tussen de mid/bass driver en luidspreker terminals.
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat ze extra lagen van subtiliteit zouden blijven onthullen, wat langdurig experimenteren verplichtte. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete amp nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
In mijn luisterkamer had het Leben-ProAc koppel een mooi gebalanceerde combinatie van transparantie en helderheid dat samenging met muzikale zwaarte en warmte - geen gemakkelijk iets om voor elkaar te krijgen.
ProAc maakt zelden blitse luidsprekers. De producten van het bedrijf hebben de neiging om er redelijk normaal uit te zien - en deze Response D18s lijken die trend te volgen.
Schrap de stijlvolle Ebony veneer - een £400 premium op de prijs die we al genoemd hebben - en je hebt, fysiek gezien tenminste, niets meer dan de zoveelste slanke two-way tower.
De eerste luister sessie met een volledige Quad 99/909 stack was veelbelovend, maar nog niet beslissend. Zoals altijd klonken de pre-amplifiers van de Quad natuurlijk, maar met een gebrek aan finesse, detail, en algehele levendigheid, zelfs met bekwame power amps.
De 989 is de eerste echte full-range electrostaat die ik tegengekomen ben
Vijf-ster luidsprekers zijn meestal algemeen inzetbaar, werken goed in vele systemen, en stellen het grootste gedeelte van de tijd veel mensen tevreden - maar niet deze luidsprekers. De Talisman IIIs zijn geweldig, erg muzikaal, en in staat om vele luisteraars te betoveren, maar in tegenstelling tot de meeste producten die vijf sterren ontvangen hebben ze een merkbare zwakheid - hun treble prestaties.
De B&W Nautilus zijn de front luidsprekers in een systeem dat gebruik maakt van vier B&W Nautilus 801s als sides en rears, een B&W HTM als middenkanaal, en de Krell Master Reference Subwoofer. Versterking wordt in dit systeem gedaan door 13 Krell 650W monoblokken - 8 van deze zijn voor de slakkenhuisachtige Nautilus, welk van de meeste anders luidspreker ontwerpen verschilt wegens het feit hij actief is: de crossovers komen in een aparte doos, splitsen het signaal, en geven het door aan elke versterker
MUZIKALE PRESTATIES:
De XTs bleken zeer geschikt om het weelderige, neo-British Invasion geluid van de cd Strange Geometry van de band The Clientele's te reproduceren, de delicate snaarinstrumenten in "I Can't Seem to Make You Mine" gaf het weer met een mooie combinatie van zijdeachtigheid en detail. Terwijl het dromerige pop nummer richting zijn hoogtepunt zweefde, werd ik getroffen door hoe duidelijk de verschillende instrumentele lagen - snaarinstrumenten, piano, vibrato gitaar - klonken
Wauw, wat heb ik me vergist!
De allereerste noot liet niet alleen mijn vooroordeel verdwijnen, maar schudde ook aan de grondvesten van een paar van mijn overtuigingen die ik tijdens jaren gebruik van 'high-end' gereedschap gevormd heb. In het verleden ben ik grote creaties tegengekomen - zowel in een gecontroleerde omgeving als in demoruimtes - en hun neiging om een gigantisch beeld te projecteren, wat ongetwijfeld indrukwekkend is maar altijd vermoeiend wordt op de lange termijn, laat staan schaamteloos onrealistisch.
Het woord dat de Infinity Betas het beste beschrijft is "fantastisch". Deze luidsprekers hebben meer aanleg om iemands haren overeind te doen staan dan enig ander systeem. Ik heb kippenvel van opnames met accordeon en harmonica solo's, wat ongehoord is, aangezien ik normaal gesproken geen van beide echt spannende muziek vindt om naar te luisteren.
Wilson Benesch gaat misschien een zware strijd aan met de Trinity. Op het eerste gezicht verschilt het ontwerp weinig van de zeer gerespecteerde Arc van het bedrijf, met de toevoeging van een additionele super tweeter - en dat kan moeilijk het prijsverschil van £2000 rechtvaardigen.
Misschien lag het aan de begrensde lage bas output, maar het bleek relatief makkelijk om de optimale positie voor de Spendors te vinden in mijn kamer. Ik gebruikte mijn gebruikelijke 24" Celestion standaarden met de SA1s, de pilaar van elk van de standaarden gevuld met een mix van droog zand en lood. Onder het tapijt vastgenageld aan de grond, plaatsten deze standaarden mijn oren net boven te tweeter, maar ik had niet het idee dat ik onderuit moest zakken om een goede tonale balans te krijgen
Het is gemakkelijk om een luidspreker als de Spendor A9 te onderschatten, hij kost immers $4000 en ziet er redelijk gewoontjes uit.Maar, zoals altijd, gaat het allemaal over de technische details. Spendor maakt zijn drive units binnenshuis in plaats van ze bij een OEM leverancier te halen. Dit geeft hun technici de vrije hand, gezien het feit dat een drive unit ontworpen kan worden voor een specifieke taak. Spendor heeft veel werk gedaan op cone materialen en is gegaan voor een cone van polypropeen en kevlar voor de twee bas drivers.
Dali Ikon 5mk2
De beste manier om een luidspreker te kiezen die bij jou past, is door op je oren te vertrouwen. Pak een aantal CDs mee die je kent en luister naar ze via zoveel mogelijk luidsprekers. Houd aantekeningen bij over hoe elke luidspreker klinkt, aangezien je dat waarschijnlijk snel weer zult vergeten. Daarom is het geweldig om in een gespecialiseerde audio zaak een comparator te gebruiken.
Verwacht niet dat deze luidsprekers meteen goed klinken als ze net uit de doos komen. De eerste dag was verschrikkelijk. Het geluid was vervaagd, met teveel bas en een erg verzonken midrange. Er was geen stereo afbeelding van het geluid, zelfs niet met de beste opnames. Ik had deze ervaring ook met de Audience 42, dus ik verwachtte niet veel, maar ik verwachtte niet dat het zo erg zou zijn. Ik kreeg de luidsprekers op vrijdagmiddag, en na een paar uur van 'breaking in'
Dynaudio Evidence Master
Dynaudio luidsprekers springen nooit op om één bepaald ding heel hard te zeggen, maar wat ze wel doen is alles ongelofelijk accuraat zeggen, zodat jij uiteindelijk iets als "wow! Deze luidspreker is zo natuurlijk!" moet zeggen. Ik heb vele luidsprekers van deze prijsklasse beluisterd, waaronder merken als Wilson en B&W. Geen van hun spreekt tot je zoals Dynaudio. Dit is veruit mijn favoriete referentie niveau luidspreker. In een notendop: hij brengt een heel erg natuurlijke weergave van alle instrumenten en frequenties over.
Alle Excite modellen zijn voorzien van een Magnesiumsilicaat Polymeer cone woofer met gegoten aluminium behuizingen en aluminium spoelen. Dynaudio's speciaal bedekte soft-dome tweeters, met nieuw ontworpen magneet structuren, sieren alle luidsprekers. De Excite luidsprekers zijn beschikbaar in esdoorn, kersen, palissander, en zwart essen fineer hout; mijn recensie exemplaren kwamen in een diep en donker palissander, wat er werkelijk prachtig uitzag
De Infinity Reference Standard is, tot nu toe, de beste prestatie ooit van een bedrijf dat gewijd is aan het verkennen van de grenzen van luidspreker technologie. Het is in elk aspect een systeem zonder compromissen. Het traditionele maken van luidsprekers heeft historisch gezien altijd een compromis moeten hebben tussen verschillende ontwerp limieten (dingen als efficiëntie, krachtvermogen, dispersie, kastgrote, prijs, en andere factoren die ten koste van elkaar gingen) met een doel een "praktisch" eindproduct te bereiken
Millon Air Reference II
Klank:
Als binnenkomertje werd gekozen voor een aantal rustige nummers. De sfeer werd door de Millon prima opgepakt met veel rust en ruimte. Mary Black: een mooi stemgeluid met veel gevoel. De stem staat vóór de speaker.
Daarna werd er wat geschoven om uiteindelijk uit te komen op een meter van de achter- en dezelfde afstand van de zijkant. Het laagaandeel is naar smaak in te vullen door naar voren en naar achteren te schuiven.
Avalon Sentinel II luidsprekers
Vanaf het begin van het eerste liedje van The French Triangle Test CD, creëerde de Sentinel II een wijd en diep geluid. Het geluid van elk afzonderlijk muziekinstrument scheen groot en vol. Ik was heel erg tevreden met de kwaliteit van de muziek. De saxofoon was warm en magnetisch en de blaasgeluiden droegen de kwaliteit van een grote hoeveelheid lucht die uit de bel van een sax werd geblazen.
Sonus Faber Guarneri memento
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat met langdurig experimenteren ze nog meer subtiliteit zouden kunnen gaan onthullen. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete versterker nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
B&W 804 Diamond
B&W 804 Diamond vs. B&W 803D.
Ik heb de kans gehad om de "oude" 803D naast de 804 Diamond te zetten en ze te vergelijken. Ik was erg verrast. De 803D won zeker weten op het gebied van "grootheid van geluid" gezien zijn grotere kast. Maar, het kon (totaal) niet op tegen het "begrip" van het geluid dat uit de 804 Diamond kwam. De 803D klonk eigenlijk een beetje ingesloten en gedempt.
De gedetailleerde en ongekleurde midrange reproductie van de Aurum Cantus V2M zette me aan om te gaan graven voor mijn collectie van goed opgenomen vocale uitvoeringen. Bij "Round Midnight", van Ella Fitzgerald's Clap Hands, Here Comes Charlie! was elke zijdeachtige, wulpse stembuiging van Fitzgerald zo fascinerend dat ik op mijn notitieblok krabbelde: "Ze praat tegen me. Ze zingt tegen me..
Pure 'full range' elektrostatische luidsprekers
Het nieuwe Audiostatic DCA (Direct Coupled Archive) luidspreker systeem is een combinatie van twee, vier, of zes pure 'full range' elektrostatische dipool luidsprekers. Die, afhankelijk van het aantal luidsprekers, de DCA2, DCA4, of DCA6 heten.
Ik verwachtte een lange periode waarin ik de Maestro's moest laten 'inspelen', een zogenaamde break-in period, na mijn ervaring met de Electra 1007 Be boekenkast luidsprekers, maar hun balans veranderde zeer weinig na de eerste dag van gebruik. Ik vond het geluid van de Focal 1007 Be briljant; en in contrast was de Maestro Utopia eigenlijk een beetje mild, zelfs beschaafd
De Egea 3 is een drie weg ontwerp: twee 170-millimeter bas drivers met 125-millimeter diameter Duocell cones die geladen zijn met een 'downward-firing' port dat uitkomt tussen de basis en de plint.
Rond 1.1 kHz kruist dit over naar één van Cabasse's speciale co-axial drive units, die een ringvormige membraam heeft en om een kleine hoorngeladen dome tweeter zit.
De AMT tweeter van de B25 produceerde de treble en hogere midrange zonder moeite en met een gebrek aan oneffenheid. De vibe begeleiding in "The Mooche"van Rendezvous: Jerome Harris Quintet Plays Jazz glinsterde met cascades van duidelijk gedefinieerde harmonieen, terwijl de trompet en trombone solo's prachtig geluid leverden. Ik hield vooral van de subtiele harmonische boventonen in "Unspoken Words" in Joe Beck's The Journey en het angstaanjagende en transparante klokkengelui dat H. Owen Reed's La Fiesta Mexicana van Howard Dunn
De meeste audioliefhebbers associëren Italiaanse luidsprekers met een warm, romantisch geluid. Hun aantrekkingskracht tot deze luidsprekers heeft meer te maken met hun hart dan hun hoofd. Maar niets van de timbre balans tot het algemene geluid van de Sovran zette mij tot zwijmelen
Het Genesis™ 1.2 luidspreker systeem is de nieuwste iteratie van het leidende luidspreker systeem van Genesis. Gecreëerd door de muziekliefhebber die geen compromissen accepteert in de reproductie van een muzikaal evenement, is de Genesis 1.2 het hoogtepunt van een 30-jaar oud nalatenschap van 'reference level line-source dipole' luidspreker systemen die hun oorsprong vinden in de Genesis I in 1993, en zelfs verder terug tot in de IRS™ in 1977.
JBL Synthesis 1400 Array BG
De 14" woofers produceerden een overtuigende volle klank met het orgel, zoals te horen is op in begin van Strauss's Also sprach Zarathustra, uitgevoerd door Erick Kunzel en de Cincinnati Pips op Time Warp (CD, Telarc CD-80106), en speelde de pijporgel's aanhoudende lage C (32Hz) dat James Busby's optreden van Howells' Master Tallis' Testament van Pipes Rhode Island (CD, Riage 101) afsluit. Beide selecties lieten de lucht in mijn kamer trillen en de losse radiator panelen rammelen.
Het is niet vaak dat we het woord 'polyhedron' tegenkomen, of het nou te maken heeft met hi-fi of niet. Echter, bekijk Diapason's verkoopbrochure en daar staat het, samengaand met uitdrukkingen als 'staven van massief walnoot', gebruikt om de constructie van de kast aan te duiden, en 'direct drive' technologie - refererend naar het ontbreken van een elektrische crossover tussen de mid/bass driver en luidspreker terminals.
De Guarneris klonken, direct nadat ik ze uit de doos had gehaald al meteen goed, maar uit de eerste auditie bleek dat ze extra lagen van subtiliteit zouden blijven onthullen, wat langdurig experimenteren verplichtte. De Musical Fidelity A-1000 class-A amplifier, alhoewel een beetje uit de prijsklasse van de Guarneri, toonde dat deze luidsprekers een zoete amp nodig hebben die harmonisch in evenwicht is.
In mijn luisterkamer had het Leben-ProAc koppel een mooi gebalanceerde combinatie van transparantie en helderheid dat samenging met muzikale zwaarte en warmte - geen gemakkelijk iets om voor elkaar te krijgen.
ProAc maakt zelden blitse luidsprekers. De producten van het bedrijf hebben de neiging om er redelijk normaal uit te zien - en deze Response D18s lijken die trend te volgen.
Schrap de stijlvolle Ebony veneer - een £400 premium op de prijs die we al genoemd hebben - en je hebt, fysiek gezien tenminste, niets meer dan de zoveelste slanke two-way tower.
De eerste luister sessie met een volledige Quad 99/909 stack was veelbelovend, maar nog niet beslissend. Zoals altijd klonken de pre-amplifiers van de Quad natuurlijk, maar met een gebrek aan finesse, detail, en algehele levendigheid, zelfs met bekwame power amps.
De 989 is de eerste echte full-range electrostaat die ik tegengekomen ben
Vijf-ster luidsprekers zijn meestal algemeen inzetbaar, werken goed in vele systemen, en stellen het grootste gedeelte van de tijd veel mensen tevreden - maar niet deze luidsprekers. De Talisman IIIs zijn geweldig, erg muzikaal, en in staat om vele luisteraars te betoveren, maar in tegenstelling tot de meeste producten die vijf sterren ontvangen hebben ze een merkbare zwakheid - hun treble prestaties.
De B&W Nautilus zijn de front luidsprekers in een systeem dat gebruik maakt van vier B&W Nautilus 801s als sides en rears, een B&W HTM als middenkanaal, en de Krell Master Reference Subwoofer. Versterking wordt in dit systeem gedaan door 13 Krell 650W monoblokken - 8 van deze zijn voor de slakkenhuisachtige Nautilus, welk van de meeste anders luidspreker ontwerpen verschilt wegens het feit hij actief is: de crossovers komen in een aparte doos, splitsen het signaal, en geven het door aan elke versterker
MUZIKALE PRESTATIES:
De XTs bleken zeer geschikt om het weelderige, neo-British Invasion geluid van de cd Strange Geometry van de band The Clientele's te reproduceren, de delicate snaarinstrumenten in "I Can't Seem to Make You Mine" gaf het weer met een mooie combinatie van zijdeachtigheid en detail. Terwijl het dromerige pop nummer richting zijn hoogtepunt zweefde, werd ik getroffen door hoe duidelijk de verschillende instrumentele lagen - snaarinstrumenten, piano, vibrato gitaar - klonken
Wauw, wat heb ik me vergist!
De allereerste noot liet niet alleen mijn vooroordeel verdwijnen, maar schudde ook aan de grondvesten van een paar van mijn overtuigingen die ik tijdens jaren gebruik van 'high-end' gereedschap gevormd heb. In het verleden ben ik grote creaties tegengekomen - zowel in een gecontroleerde omgeving als in demoruimtes - en hun neiging om een gigantisch beeld te projecteren, wat ongetwijfeld indrukwekkend is maar altijd vermoeiend wordt op de lange termijn, laat staan schaamteloos onrealistisch.
Het woord dat de Infinity Betas het beste beschrijft is "fantastisch". Deze luidsprekers hebben meer aanleg om iemands haren overeind te doen staan dan enig ander systeem. Ik heb kippenvel van opnames met accordeon en harmonica solo's, wat ongehoord is, aangezien ik normaal gesproken geen van beide echt spannende muziek vindt om naar te luisteren.
Wilson Benesch gaat misschien een zware strijd aan met de Trinity. Op het eerste gezicht verschilt het ontwerp weinig van de zeer gerespecteerde Arc van het bedrijf, met de toevoeging van een additionele super tweeter - en dat kan moeilijk het prijsverschil van £2000 rechtvaardigen.
Misschien lag het aan de begrensde lage bas output, maar het bleek relatief makkelijk om de optimale positie voor de Spendors te vinden in mijn kamer. Ik gebruikte mijn gebruikelijke 24" Celestion standaarden met de SA1s, de pilaar van elk van de standaarden gevuld met een mix van droog zand en lood. Onder het tapijt vastgenageld aan de grond, plaatsten deze standaarden mijn oren net boven te tweeter, maar ik had niet het idee dat ik onderuit moest zakken om een goede tonale balans te krijgen
Het is gemakkelijk om een luidspreker als de Spendor A9 te onderschatten, hij kost immers $4000 en ziet er redelijk gewoontjes uit.Maar, zoals altijd, gaat het allemaal over de technische details. Spendor maakt zijn drive units binnenshuis in plaats van ze bij een OEM leverancier te halen. Dit geeft hun technici de vrije hand, gezien het feit dat een drive unit ontworpen kan worden voor een specifieke taak. Spendor heeft veel werk gedaan op cone materialen en is gegaan voor een cone van polypropeen en kevlar voor de twee bas drivers.
Dali Ikon 5mk2
De beste manier om een luidspreker te kiezen die bij jou past, is door op je oren te vertrouwen. Pak een aantal CDs mee die je kent en luister naar ze via zoveel mogelijk luidsprekers. Houd aantekeningen bij over hoe elke luidspreker klinkt, aangezien je dat waarschijnlijk snel weer zult vergeten. Daarom is het geweldig om in een gespecialiseerde audio zaak een comparator te gebruiken.
Verwacht niet dat deze luidsprekers meteen goed klinken als ze net uit de doos komen. De eerste dag was verschrikkelijk. Het geluid was vervaagd, met teveel bas en een erg verzonken midrange. Er was geen stereo afbeelding van het geluid, zelfs niet met de beste opnames. Ik had deze ervaring ook met de Audience 42, dus ik verwachtte niet veel, maar ik verwachtte niet dat het zo erg zou zijn. Ik kreeg de luidsprekers op vrijdagmiddag, en na een paar uur van 'breaking in'
Dynaudio Evidence Master
Dynaudio luidsprekers springen nooit op om één bepaald ding heel hard te zeggen, maar wat ze wel doen is alles ongelofelijk accuraat zeggen, zodat jij uiteindelijk iets als "wow! Deze luidspreker is zo natuurlijk!" moet zeggen. Ik heb vele luidsprekers van deze prijsklasse beluisterd, waaronder merken als Wilson en B&W. Geen van hun spreekt tot je zoals Dynaudio. Dit is veruit mijn favoriete referentie niveau luidspreker. In een notendop: hij brengt een heel erg natuurlijke weergave van alle instrumenten en frequenties over.
Alle Excite modellen zijn voorzien van een Magnesiumsilicaat Polymeer cone woofer met gegoten aluminium behuizingen en aluminium spoelen. Dynaudio's speciaal bedekte soft-dome tweeters, met nieuw ontworpen magneet structuren, sieren alle luidsprekers. De Excite luidsprekers zijn beschikbaar in esdoorn, kersen, palissander, en zwart essen fineer hout; mijn recensie exemplaren kwamen in een diep en donker palissander, wat er werkelijk prachtig uitzag
De Infinity Reference Standard is, tot nu toe, de beste prestatie ooit van een bedrijf dat gewijd is aan het verkennen van de grenzen van luidspreker technologie. Het is in elk aspect een systeem zonder compromissen. Het traditionele maken van luidsprekers heeft historisch gezien altijd een compromis moeten hebben tussen verschillende ontwerp limieten (dingen als efficiëntie, krachtvermogen, dispersie, kastgrote, prijs, en andere factoren die ten koste van elkaar gingen) met een doel een "praktisch" eindproduct te bereiken